Retkeilyauton valinta – muutamia ajatuksia


vinkit / sunnuntai, 20 maaliskuun, 2022

Minkälainen retkeilyauto reissulle?

Meillä on menossa kolmas retkeilyauto ja alla muutamia ajatuksia reissupakun valintaan. Ollaan päädytty oman rakentamisen sijaan tehdastekoisiin autoihin. Alla olevia ajatuksia voi varmasti soveltaa myös oman reissupakun rakentamiseen ja pohjan valintaan. Ennen päätöstä oman reissupakun rakentamisesta kannattaa lukea aiheeseen liittyvää lakia ja ennen kaikkea verotusta. Oman reissupakun rakentamisessa turvallisuuteen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Retkeilyauton valintaan kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa. Reissun pituus ja suunta asettaa erilaisia tarpeita pakulle, mutta varsinkin pakuelämää varten autoon tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kokemuksesta voimme sanoa, että retkeilyautot ovat erittäin kysyttäjä varsinkin keväästä syksyyn. Kalliita toki löytyy, mutta järkevän hintaiset ja hyväkuntoiset 8-20k€ välille osuvat autot menevät nopeasti.

Tässä muutamia kohtia mihin kannattaa kiinnittää huomiota:

  1. Auton koko
    • Mitä pienempi sen näppärämpi
    • Yli 5,5m auto vaikea mahduttaa parkkiruutuun
    • Euroopan kaupungit ahtaita, pieni auto helpottaa liikkumista
    • Isossa enemmän tilaa, mutta tarvitseeko kaikkea romua viedä mukana?
  2. Auton ikä
    • Uudet on mukavia ja hienoja ajaa, mutta voi olla vaikeita korjata
    • Vanhemmat ovat karumpia, mutta tekniikkaa osaa korjata pienetkin kyläpajat
    • Vanhemmat ovat merkittävästi edullisempia, mutta pikkuvikoja voi tulla
    • Kalliita vikoja ovat ainakin: konerikot, turboviat, lämmittimet ja jääkaapit
    • Uudessa autossa käytönjäljet harmittavat, vanhaan autoon ne kuuluvat.
    • Vanhalla autolla saa enemmän sympatiaa ja kavereita 😊
  3. Auton hinta
    • Rahalla saa ja hevosella pääsee. Uusien autojen alkaen hinnat ovat noin 40k€:stä ylöspäin. Uusi auto on hieno, turvallinen ja siinä on takuu. Varjopuolena voidaan mainita sen herättävän suurempaa huomiota kuin parhaat päivänsä nähneen version.
    • Käytettyä ostaessa aina kannattaa muistaa, että vikoja tulee ja niiden korjaaminen ei ole ilmaista.
  4. Auton varusteet
    • Jääkaappi melkein pakko olla. Kaikista paras, jos on kompressorikaappi. Tällöin ei tarvi sählätä nestekaasun kanssa
    • Verkkovirta on mukava lisä, sitä saa joko invertterillä kytkemällä auto töpseliin.
    • Vessa on plussaa, sille tulee väkisinkin käyttö viimeistään ruokamyrkytyksen osuessa kohdalle
  5. Lämmitys ja eristeet
    • Lämmitin on melkeinpä pakollinen, jos reissaa kesän ulkopuolella. Meiltä lähtee ääni Webastolle / muille diesel-lämmittimille. Ne ovat suhteellisen turvallisia ja ei tarvitse pelailla nestekaasun kanssa. Varsinkin Suomen ulkopuolella nestekaasun saanti on hankalaa. Dieseliä löytyy kaikkialta
    • Eristeet pitää lämmön sisällä ja kesällä lämmön ulkona. Näin ollen eristetty auto on aina merkittävästi asuinkelpoisempi kuin eristämätön.
    • Talvipakkasilla nestekaasun kulutus nousee korkeaksi. Kovemalla pakkasella 11kg pullo menee helposti viikonlopussa.
  6. Sähköt / aurinkopaneelit
    • Jos mielii käyttää pakua retkikäyttöön, on ”hupiakku” välttämätön. Se tarkoittaa toista akkua auton käynnistysakun lisäksi. Tällä estetään starttiakun loppuunkäyttäminen asuessa autossa. On sangen ikävä yllätys aamulla, kun pitäisi lähteä liikkelle ja läppäri on tyhjentänyt auton akun. Hupiakun lataamisen tulee olla mahdollista auton omalla laturilla.
    • Mikäli autolla on tarkoitus olla pitkiä aikoja samassa paikassa verkkovirran tavoittamattomissa, on aurinkopaneeli näppärä apu.
  7. Pakun pohjapiirrustus
    • Pienessä tilassa oltaessa on tehokas tilankäyttö erityisen tärkeää. Toimiva pohjaratkaisu on enemmän makuasioita, mutta tässä muutamia ajatuksia. Meillä on ollut kaksi erilaista tilaratkaisua pakuissamme. Toisessa asuntopuoli oli ikään kuin yhtä huonetta. Nykyisessä takana on poikittain sängyt ja edessä penkki ja pöytä.
    • Olemme ehdottomasti jälkimmäisen kannalla. Poikittaisen sängyn alle jää tila-auton tavarasäiliön kokoinen tila harrastusvälineille ja muulle tarpeelliselle. Etuosassa taas mahtuu mainiosti istuskelemaan kun ohjaamon penkit saa käännettyä. Asunto on ikään kuin kaksio, parisuhdekin pysyy tuoreempana kun aikaa voi viettää eri tiloissa.
    • Huono puoli edellisessä on, että poikittaiset nukkumapaikat eivät ole kovin pitkille tehtyjä. Olemme alle 180 senttisiä hattivatteja ja meille nukkumapituus riittää. Pidemmät voivat ollakin sitten pulassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *