Laivalla saksaan – matka alkaa


paikat, reissuvinkit / perjantai, helmikuu 2nd, 2018

Hiphei, reissuun lähtö

Nyt on auto pakattu, toivottavasti kaikki oleellinen mukana ja Finnlines saa kuljettaa meidät turvallisesti Saksaan.

Mietimme pitkään eri vaihtoehtoja päästä Eurooppaan. Kannattaako ajaa itse vai ottaa laiva? Suomi on sinänsä haastava paikka, että täältä on pitkä matka manner-Eurooppaan. Kun sinne pääsee niin kaikki alkaa olla jo lähellä. Käytännössä toimivia vaihtoehtoja on kolme: lautta ruotsiin ja ajaa sieltä, lautta saksaan ja lautta viroon ja ajaa Via Balticaa. Muut vaihtoehdot olemme kokeilleet, paitsi Saksan lauttaa ja nyt oli sen vuoro. Tässä muutamia ajatuksia eri vaihtoehdoista:

Laivalla Ruotsiin:

  • 12-18h laivalla lähtöpaikasta riippuen
  • Kelit saattavat olla ainakin Ruotsissa talvisia
  • 1000km (12h) ajamista ennen kuin ollaan Travemunden paikkeilla, tosin matkalla on varmasti paljon nähtävääkin
  • Varsinkin kesällä kannattaa miettiä päivälauttaa ja saaristoreittiä. Näkee parhaan palan saaristosuomea samalla (Kapellskär – Naantali)
  • Hinta: Lautta (noin 200e) + dieselit (noin 100e) + silta /lautta tanskaan (noin 60e)

Laivalla viroon ja Via Balticaa:

  • 3-4h laivalla (Helsingistä)
  • Kelit + liikennekulttuuri Via Balticalla voi olla haastavia. Puola oli kesällä ihan ok ajella läpi, mutta talvella ei niin houkuttele
  • Jos mielii länsi/etelä-eurooppaan niin kilometrejä 2000km ylimääräistä. Kroatian suuntaan toimii paremmin.
  • Hinta: Lautta (100e) + dieseliä (250e)

Laivalla saksaan:

  • Noin 30h laivalla
  • Uskaltaa lähteä kesärenkailla (tarkista, että M+S merkintä, jos ajat talviaikaan läpi)
  • Laiva oli yllättävän mukava kokemus, vaikka aluksi luultiin ihan rahtilaivaksi.
  • Laivalla pystyy tekemään duunia ja opiskella, netti käytössä koko matkan.
  • Hinta: Lautta (vaihtelee sesongin mukaan, matkamessutarjouksena 370e pakun ja hytin kera)

Ainakin talvikeleillä lautta on ajallisesti nopein vaihtoehto päästä saksaan. Toki muillakin vaihtoehdoilla voi päästä samoihin aikoihin, mutta sitten autossa saa jo tosissaan istua.

Meillä melkein painavin päätös oli rengastus. Matkan ajankohta on siitä haastava, että Suomessa voi olla todella liukasta ja tarvitaan kunnon renkaat. Jos asuu lähellä satamaa niin taitaa olla ihan laillistakin ajella kesärenkailla lyhyt siirtymä. Monessa Euroopan maassa on talvirengaspakko (M+S) merkintä, mutta nastoilla ei saa ajaa metriäkään. Jos mielii olla lämmössä (Espanja + Portugali) ja pidempään keväälle ja kesälle, ei kitkarengas enää oikein toimi. Mitä kyseltiin useasta lähteestä niin kitkarenkailla pito on huono kesällä ja vesikeleillä ja kuluminen nopeaa. Niinpä laitoimme alle uudet kesärenkaat M+S merkinnällä eli täyttää talvirenkaan kirjaimen ja pidoltaan luulisi olevan ainakin kuluneen kitkarenkaan luokkaa.

picture finnlines boat cabin vanlife pakuelämää

Laivalla aika kului yllättävän nopeasti ja oli rentouttavaa. Lähtöhässäkkä kiristi hermoja ja laivalla oli vihdoin aikaa rentoutua ja hoitaa rästihommia. Pitkät yöunet, hyvät ruuat, telkkarin katsominen, salilla käynti ja saunominen piristi kummasti ja näiden jälkeen oli helppo hurauttaa pakulla Hampuriin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *